lördag 14 februari 2009

Hallongrottor i stället för hushållssysslor

När man ställer till med kalas så är det mycket man kan göra den där sista timmen innan gästerna kommer. Som att dammsuga golvet så att alla katthårstussar försvinner, fastän du dammsugit dagen innan. Eller att dammtorka bokhyllorna och tevebänken, putsa lägenhetens alla speglar eller varför inte duscha av krukväxterna. Hushållsssysslor man kanske önskar att man hade tid och ork till. Har man den där timmen över föreslår jag i stället bakning av hallongrottor. Gästerna märker ändå inte om du hoppat över allt det tidigare, medan doften av hallongrottor minsann förmedlar att här bor en riktig tant som kan det där med hushållssysslor.



Hallongrottor 20 st
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
200 g mjölkfritt margarin

1 dl hallonsylt

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna. Finfördela margarinet i blandningen och blanda degen väl. Ställ in degen i kylskåpet ca 30 minuter. Forma degen till 20 små bollar och lägg dem i muffinsformar. Gör en liten grop i varje och fyll med lite hallonsylt. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt sedan hallongrottorna svalna på galler.

8 kommentarer:

HELLO TIGER! sa...

Oh, vad fint. Jag skall baka dem!

Anonym sa...

och i dag gjorde jag dessa! Hur goda som helst! använde siktat dinkelmjöl och råsocker och det funkade mycket bra! MUMS!

Unknown sa...

Ah, dom ser fantastiskt goda ut! Himla längesen jag åt kakor och bakverk överhuvudtaget nu.

Anna sa...

Helt sant det där med städningen. Folk lägger nog inte märke till så mycket som man kan tro. Och doften av nybakat får nog dom flesta att missa andra detaljer i omgivningen. Jag gillar själv inte hallongrottor, eller några andra mördegskakor för den delen. Vi var för övrigt i stockholm i helgen, men jag hörde aldrig av mig till dig som du nog märkte. Vi hade ändå inte så mycket tid över, och du hade kanske inte orkat, eller haft tid, att slösa en halv dag åt att åka in till stockholm och tillbaka för att träffa oss en sväng. Nästa gång vi åker dit ska jag försöka se till att kunna träffa dig med.

Anonym sa...

bakade dessa idag och jisses så goda de blev. tog kardemumma istället för ingefära och dinkelmjöl istället för vetemjöl. dina recept är alltid super-duper goda!

Sophia sa...

Jag bakade dem med dubbelt så mycket ingefära + gurkmeja för den fina färgens skull. Istället för hallonsylt tog jag drottningssylt och resultatet blev mycket tjusigt (och gott)!

Christopher sa...

Hej!
Tack snälla för det underbara receptet! Bakade idag och dem blev himmelsk goda!

Glada hälsningar

Anonym sa...

De här blev supergoda!