måndag 20 oktober 2008

Pimpa din gröt

Det pågår en revolution i mitt kök. En av de starkaste gröthatarna jag känner har börjat överge sina ideal. Jag vet inte vad det är för traumatisk händelse som har fått denne grötmotståndare att avsky gröt så starkt. Jag tvivlar på att föräldrarna till denne son har något med saken att göra. Killen drack ju typ brunsås som välling när han var liten. Hur kan en sådan oinskränkt typ bli en sådan aktiv motståndare till gröt? Under de tre åren vid samma frukostbord som gröthataren har jag fått utstå mycket spe och hån. Jag har flera gånger påpekat likheterna mellan polenta och mannagryn och mellan risotto och risgrynsgröt. Gröthataren har nämligen inga som helst problem med att äta risotto och polenta. Inget har kunnat beveka gröthataren. Men så en morgon så står han och kokar polentagröt. Jag kände på hans panna. Den var inte alls febervarm som jag hade förväntat mig. Jag satt vid frukostbordet. Hela tallriken tömdes. Ett leende spelade på gröthatarens läppar. Berg kan flyttas! Gröthataren har nu ätit bovetegröt. BoveteGRÖT! Och i morse sneglade han på min vanliga havregrynsgröt. En sån där med havregryn och lite krossade linfrön i. Gröthataren frågade vad det var i min gröt och sa att den verkade god. Jag ville återigen känna på hans panna, men avstod impulsen. Om gröthataren börjar äta gröt är andra revolutioner också möjliga.



Pimpad havregrynsgröt 1 portion
1 dl havregryn
1 msk krossade linfrön
2 dl vatten
½ banan
2 msk grötströssel (jag hade stora gula russin, torkade tranbär, pumpafrön, svarta sesamfrön)

Koka upp havregryn, linfrökross och vatten och låt koka 2-3 minuter. Lägg gröten i en tallrik och skiva över banan. Strö grötströssel över gröten. Servera med mjölk om du känner för det. Själv har jag sällan mjölk i min gröt, vilket jag har från min mamma. Mjölken skär sig nämligen till lingonsylten (och gör så att det ser oaptliligt ut, ja jag är ytlig ibland) vilket har fått mig att nästan alltid avstå från mjölk till gröten. Just ja, jag saltar heller inte min gröt. Använd salt om du känner för det.

6 kommentarer:

Anonym sa...

nagot du absolut maste prova sara ar denna amerikanska specialitet: http://morningsunlimited.com/store/image/x0pt/Breakfast_Lunch_Faves_Quaker_Flavored_Instant_Oatmeal_Packets_55_packets_1016-10100.jpg
instant oatmeal! ja, det ar bara en pase som man blandar med hett vatten, men GUD sa gott! ganska sott dock, men det ar ju amerikanskt. de har det har i israel men jag har aldrig sett det i sverige (borde ga att fa tag i nanstans??), ska kopa med mig ett lager i vilket fall

Anonym sa...

Ser riktigt gött ut! Jag har ätit gröt ända sen jag var liten och därav tröttnat lite på vanlig havregrynsgröt.. men om man piffar upp gröten med lite sjyssta nötter, fikon etc är det svårslaget!! :) Gjorde en grötmix härom veckan och det kan jag verkligen rekommendera. Lite som müsli. Så slipper man blanda och vara kreativ osv varje morgon när man knappt har vaknat..!

/Viktor
www.VegetariskHusmanskost.se

Anonym sa...

Psylliumfrö i gröt är också en hit! Gott & nyttigt. Vetegroddar (blandat med krossade linfrön) blir alltid toppingen. & för att slippa mjölkeffekten har jag alltid (hälso-)fil på gröten - här blir många avskräckta och förskräckta - men enligt mig är det både snyggt och gott!

Anonym sa...

Ser jättegott ut!

Anonym sa...

Jag vill dock hävda att till havregrynsgröt är det LÅNGT kvar, om jag ens kommer dit alls. För övrigt vet jag inte om polentagröten eller bovetegröten är "riktig" gröt.
/Gröthataren

Anonym sa...

Att folk hatar gröt, är ungefär lika udnerligt som att folk kan hata t.ex. fisk. (Ja, det var ett dåligt exempel. Jag äter det inte, och likheten kan verka långsökt, men det är det breda spektret jag är ute efter, och just fiskhatrna var ett stort gäng på grundskolan kommer jag ihåg).

Gröthataren: man vet aldrig vad en portion med gröt leder till.

www.porridgehunters.wordpress.com

/porridgehunter d.y.