onsdag 8 oktober 2008

Rödbetsbiffar

Nu har vi köpt en ny digitalkamera och det första jag gör är att presentera en kass, köttig bild på ett gäng rödbetsbiffar i en stekpanna som har sett bättre dagar. Efter denna bild lovar jag att bara publicera bra och fina bilder. Rödbetsbiffarna är världens enklaste att göra men samtidigt himla goda. Ät med pepparrotssås och potatis, eller gör en tunnbrödrulle och fyll med biffar, potatismos, pepparrotsmajonnäs och sallat.



Världens enklaste rödbetsbiffar
12 biffar
500 g rödbetor
1 potatis
1 gul lök
1,5-2 dl ströbröd
salt, vitpeppar

Skala och riv rödbetorna och potatisen grovt. Hacka löken fint. Blanda alla ingredienser och låt det stå och svälla ca 10 minuter så att ströbrödet kan suga åt sig vätskan från det rivna. Forma sedan till 12 biffar. Hetta upp lite olja eller mjölkfritt margarin i en stekpanna och stek biffarna två-tre minuter per sida. Servera med pepparrotssås, potatis och bönsallad av något slag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

rödbetsbiffar är så himla goda (: bra att ha i frysen också!

Veronica Tingvall sa...

Oh, vad bra. nu vet jag vad jag ska laga till middag ikväll:-)
Tack för mycket trevliga recept

Anna sa...

Det såg verkligen ut som kött vid första anblicken. Tror för övrigt jag kommer på måndagen istället för söndagen. Billigare att resa då. Vilken tid blir lagom för fotografering tror du? Sen övernattar jag nog hos mamman och systersonen :) Kram syster

Anonym sa...

Mycket smakliga biffar. Gjorde dem idag och blir till matlåda imorgon. Gjorde en sås till bestående av röda linser, sojagrädde, garam masala, buljong, dill och sojasås. Passade bra ihop.. Litte udda att såsen hade mera tuggmotstång än biffarna bara. ;)

bara Lova sa...

Jag har precis testat det här receptet och det fungeradeb jättebra!

Jinx sa...

Sjukt gott blev det!De binder ihop jättebra! Jag hade en sås gjprd på havregrädde, curry, ingefära och en grönsaksbuljongtärning till, JEEEEEZ!! NOMNOMNOM :D

Lejonhjärta sa...

Dessa var riktigt goda!
Tack för receptet!:D