tisdag 21 oktober 2008

Mandelpotatisplättar

Här kommer en försmak inför lördagens restaurang: mandelpotatisplättar. På lördag serveras de med tofuspett, ärtpesto, äppelchutney och sallad, men i helgen åt vi dem med friterad tofu (20 kr på KinaLi), ugnsbakade rödbetor och coleslaw.



Mandelpotatisplättar 4 portioner
400 g mandelpotatis
2-3 dl sojamjölk
1 dl sojamjöl
1 tsk bakpulver
salt, vitpeppar
2 tsk pressad citron

Skala potatisen och skär den i mindre bitar. Koka den mjuk i lättsaltat vatten. Häll sedan av vattnet och pressa potatisen i en bunke. Rör i sojamjölk och citronsaft. Vispa sedan ner sojamjöl och bakpulver och vispa smeten slät. Smaka av med salt och vitpeppar. Låt smeten stå och svälla 30 minuter i kylskåpet. Hetta upp lite olja eller mjölkfritt margarin i plättlaggen. Häll i knappt en matsked till varje plätt och stek plättarna några minuter. Vänd efter halva tiden.

5 kommentarer:

Emelie sa...

Hej Sara!

Jag tänkte passa på att fråga dig en sak. Eftersom jag är vegetarian så använder ju jag "vanlig" mjölk och så. Kan man använda samma mått som i dina recept eller måste man ta mer eller mindre om man har vanlig mjölk?

Anonym sa...

Ta samma mängd mjölk. Hoppas du har det bra därborta!

Anonym sa...

På tal om mandelpotatis... Jag har börjat betälla ekolådor, och i den ingår det oftast en påse potatis. Jag reagerade på att potatisen jag fick kändes så annorlunda - den är väldigt vit i färgen, och smaken känns lite sötare och mildare, i synnerhet när potatisen är kokt. Är det detta som är mandelpotatis?
(Under hela min uppväxttid åt vi bara hemmaodlad poatitis, oftast samma sort många år i rad, och då blir man lite okunnig när det gäller potatissorter...)

Kato sa...

Hej! Nyfiken på om det kunde gå att göra dessa med vanlig potatis också, elelr om det blir ngt strul med konsistens/smak då?

Sara Rudenmo sa...

Kato: Använd vanlig potatis du.