fredag 17 oktober 2008

Rotfruktsrecept

Nu är det de billiga rotfrukternas tid! Vitkål, morot och rödbetor slumpas ut för runt 3 kronor kilot i butikerna. Snålstudenten i mig kryper fram och hamstrar rotsaker för flera veckor känns det som. Här kommer några av mina favoritrecept:

Vitkål: mormors kinagryta, kåldolmar, kålsoppa med linser, långsallad, kålpudding
Morot: morotssoppa med linser och apelsin, morotskaka
Potatis: gratäng med potatis och sojafärs, potatissoppa med rostade nötter
Kålrot: slät rotsakssoppa med citron och grissini
Rödbetor: världens enklaste rödbetsbiffar, rödbetssoppa med quinoa och linser

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart! Tack för tipset!

Anonym sa...

ååh, alltså ditt engagemang, din blogg! det är fantastisk! så fort jag undrar över något eller känner mig helt paff gällande någon råvara så brukar jag kolla in din blogg och receptregister. skulle inte kunna föreställa mig dig lägga upp något som var riktigt äckligt (utan att nämna det förstås). du känns som typ systrarna voltaire eller anna bergenström för veganer. tusen tack för att du finns, hoppas du blir ansedd kock, kokboksförfattare och med eget matlagningsprogram.